Chalet D, Hinterthal, Austria

“Chalet D “
Hinterthal, Maria Alm, Austria

Gelegen tussen de ski slopes van Hinterthal hebben Robbert Jan Admiraal en Onno de Vries de hoofdstructuur van het huis bedacht als een dak op palen met voor en achter glas zodat het berglandschap er als het ware ongestoord doorheen loopt en je vanuit het huis, waar dan ook, altijd zicht hebt op en verbonden bent met de natuur, de sneeuw, het berglandschap.
Zo eenvoudig als dit klinkt zo is het ook geworden omdat wij vanaf het begin tot het einde hebben vastgehouden aan dit idee.
In Nederland hebben wij in het begin heel regelmatig, vaak in het weekend lange gespreken gevoerd met de opdrachtgevers van Chalet D over de verdere programmering van het huis, het ontwerp en de toe te passen materialen.
Het huis heeft vijf suites met eigen badkamers omdat familieleden en vrienden nog wel graag in Oostenrijk langs komt om te logeren. Iets wat in eigen land eigenlijk niet meer voorkomt. Het in de lagere woonlaag gelegen zwembad heeft een prominente functie in dit chalet. Middels het gebruik van glas en de unieke zichtlijnen zowel door het huis maar vooral ook vanuit het zwembad naar buiten heb je het gevoel dat je in de ski slopes, in de berg aan het zwemmen bent….
Een glazen lift verbindt met 6 stopplaatsen de verschillende als split level uitgevoerde etages. De hoger gelegen glaspartijen zijn voorzien van een elektrisch bediend Louvre systeem van Livium, Oldenzaal.
De badkamers, de wellness en het zwembad zijn door Robbert Jan Admiraal verder uitgewerkt in samenwerking met Sjartec , Leiden. Eddy Donkers heeft de grote tegels verwerkt in het zwembad en master suite. Eberl uit Leogang heeft het overige tegelwerk uitgevoerd.
De “Bauleitung” het directievoeren over het werk, de bouwvergunningen, werktekeningen en het dagelijkse toezicht is gedaan door Architekturbüro Christoph Herzog uit Saalfelden. Verder is er gewerkt met vele lokale bedrijven. Vooral het meubelwerk van Franz Blatzer uit Saalfelden is van bijzonder hoge kwaliteit. De foto’s zijn in maart 2019 gemaakt door Mark Elst.